ЩО РОБИТИ - ДИТИНА ПРИХОДИТЬ З СИНЦЯМИ? ПЕРШІ КРОКИ ПЕДАГОГА І КЕРІВНИКА
Відповідь на це питання міститься у Законі України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», який відносить заклади та установи освіти до складного державного механізму, який покликаний боротися з домашнім насильством.
Законом передбачено, що заклади освіти:
1) проводять з учасниками навчально-виховного процесу виховну роботу із запобігання та протидії домашньому насильству;
Коментар: Хочу звернути увагу, що відповідно до ст. 52 Закону України «Про освіту» учасниками освітнього процесу є не лише здобувачі освіти а й інші категорії : педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники; батьки здобувачів освіти; фізичні особи, які провадять освітню діяльність; інші особи, передбачені спеціальними законами та залучені до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти.
2) повідомляють не пізніше однієї доби службу у справах дітей, уповноважені підрозділи органів Національної поліції України у разі виявлення фактів домашнього насильства стосовно дітей або отримання відповідних заяв чи повідомлень;
3) проводять інформаційно-просвітницькі заходи з учасниками навчально-виховного процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, приділяючи особливу увагу формуванню небайдужого ставлення учнів до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування вчителів про випадки домашнього насильства, що стали їм відомі, повідомлення про такі випадки до кол-центру з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;
4) організовують роботу практичного психолога та/або соціального педагога з постраждалими дітьми;
5) взаємодіють з іншими суб’єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству;
6) звітують центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, про результати здійснення повноважень у цій сфері у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.
Так зазначено у Законі, на його основі розроблений Порядок взаємодії, у якому під кальку написана ця ж стаття закону.
Дії вчителя, вихователя якщо дитина регулярно приходить з синцями або прийшла з серйозною травмою:
1. Оглянути травму.
2. Розпитати про обставини травмування дитину та батьків.
3. За необхідності організувати надання медичної допомоги.
4. У разі виникнення підозри, що дитина зазнала домашнього насильства - та написати доповідну, у якій так і зазначити, що з характеру травми та поговоривши з дитиною можна зробити припущення що травма (описати синця, поріз, крововилив, приблизний розмір та приблизну локалізацію). Якщо в закладі є медсестра, можна спільно оглянути і описати.
5. Якщо ж дитина підтвердила, що травма заподіяна внаслідок домашнього насильства – невідкладно повідомити керівника закладу та теж написати доповідну. Якщо дитина, відповідно до рівня розвитку здатна написати коротке пояснення щодо виявленої травми нехай напише пояснення, яке прикладете до доповідної.
Дії керівника навчального закладу
1. Якщо травма незначна передає доповідну відповідальному працівнику.
2. Організовує інформування Національної поліції та службу у справах дітей та внесення відомостей до журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (закладу освіти) якщо :
· травма серйозна (спричинила розлад здоров’я, несумісний з подальшим перебуванням у навчальному закладі);
· дитина підтвердила домашнє насильство;
· у разі систематичного виявлення підозрілих травм і це третя доповідна записка по цій дитині.
Дотримання дорожньої карти дозволить Вам повноцінно захистити Ваші права, знизить ризик надходження скарг та судових позовів.